Jag är ny bloggare för Lifestyleblogs.se!

Datum: 2012-12-11 Tid: 12:43:00 Allmänt / 0 Kommentarer
Hej alla kära!!
 
Vet ni vad? Jag är så glad!! 
För min blogg ska flytta till Lifestyleblogs.se! Jag har fått den stora äran att börja och blogga hos dom :) Känns så roligt och spännande.
 
Jag vet, ett riktigt flängande nu på ändring av bloggen, men nu blir jag kvar där. Så kära vänner- följ med dit!!
Vi fortsätter där :)
Må väl fina vänner!
KRAM
 
 
 
 

Fredagskänsla!!

Datum: 2012-12-10 Tid: 20:01:49 / 2 Kommentarer

Heeeej!
Har haft "fredagskänsla" hela dagen lång!! Var på strålande humör från att jag klev upp till...nu, och har det fortfarande :)
För ikväll åker jag HEM. Upp till Östersund!! Ska bli alldeles underbart!

Naturligtvis stressar jag för att få ihop det sista här. Varför va i tid till tåget någon gång..?! Varför packa så lite som möjligt?

Nu ber vi alla en gemensam bön för att tåget är i tid och att jag kommer upp välbehållen :)

Hoppas eran vecka startat bra!!

Önskan, packning och glad advent

Datum: 2012-12-09 Tid: 20:34:01 Allmänt / 1 Kommentarer
Kära tomten, (=Mamma och pappa) dessa önskar jag mig i julklapp. De bör hjälpa mig en bra bit på vägen till och under vasaloppet. 
Kom igen, har ju varit hur snäll som helst i år! :) 
 
Alltså, imorgon åker jag äntligen hem!!! Tar nattåget och är framme på tisdag vid lunch (i bästa fall...!). Vilket innebär att jag kan vara ute i skidspåret redan på tisdag kväll. Jaja, om jag gör det är en sak, men jag har möjligheten i alla fall. Underbart!! 
I vanlig ordning är jag ute i sista minuten som alltid när jag ska hem. Så nu "packar" jag. Ligger grejer överallt. Själv har jag läget under kontroll, allt i olika högar...men lite rörigt är det allt...
Nåja, dricker glögg och lyssnar på riktigt bra musik ( Lite inför mitt kommande spinningpass som jag ska sätta ihop). - och firar andra advent samtidigt. Har deadline på packningen till 21, sen är det Beck :)
 
Idag fyller min underbara lillebror år. Kan inte med ord beskriva vad han betyder för mig. Älskar honom mest av allt i världen. Grattis lilla lilla lillebror (som fyller 24 år, haha!) på din dag! 
 
Glad andra advent på er!! 
 
 

Ibland blir det extra bra

Datum: 2012-12-08 Tid: 19:32:26 Allmänt / 3 Kommentarer
Det finns vissa träningspass som man är extra nöjd över att man tar sig igenom. Ett sådant var för mig ikväll. Trots lite sömn, (med tanke på gårdagen) fullt ös på jobbet idag (jag hoppade in som undersköterska idag, på grund av sjuk kollega. Kul med variation! Men sjukt mycket att göra.) och tajt med planer inför kvällen. Jag hade lätt kunnat hoppa det och vilat istället...men jag klämde in ett löppass! (Mårten den svikaren, eller snarare "skåningen" tyckte det var för kallt, haha! Och ja det var det.!). 
 
Med klarblå himmel, solnedgång och hög luft kunde jag inte motstå. Det gick bara inte. Så snabbt hem och bytte om och flög ut. 
Först var jag väldigt seg i benen, trots att jag höll ett lågt tempo. Men det mesta av syran  försvann sen. Blev ett kanonpass!!! 
Skrapade ihop 12,5 km och snittade 5.34 min/km. 

 
Nöjd och glad med både mat i magen och rekord lång dusch är jag typ återställd :)
Dags att göra sig någorlunda anständig för att bege sig till Petra och Jane för lite treligheter :) Så mycket bättre är givet naturligtvis, det ska jag se till! Tidig kväll för min del- jobb imorgonbitti igen. 
 
Ha en skön lördagskväll!! 
 

Dagen efter julbord

Datum: 2012-12-08 Tid: 11:02:32 Allmänt / 5 Kommentarer
Hej hopp!
Det är en trött sjuksköterska som skriver här... sitter på jobbet och vi äter lite sen frukost här. Igår var det julbord med jobbet som gällde! Årets första för min del. Äter ju inte överdrivet mycket av julmat..., mest fisk- och den varmrökta laxen var sagolik men även en chokladtårta som var ett av det godaste jag ätit...!!! Arvingarna stod för underhållningen.. sån typ av dans är ju inte riktigt min grej precis. Så jag gjorde så gott jag kunde för att gömma mig, men fick offra mig ett par gånger. Typiskt. Sa ändå att jag hade en "knä-skada", haha! Det gick dom inte  på minsann :)
 
En super trevlig kväll med fina kollegor, tack för igår alla inblandade!
Blev dock lite sent, somnade nog inte förrän 01.30.. och klockan ringde 05.20..  Planen är ett långpass löpning med Mårten i em, hoppas jag piggnar. Om inte annat gör jag väl det då.
 
Nehe, upp och hoppa igen!
Hoppas ni har en trevlig lördag!

Superbröd

Datum: 2012-12-07 Tid: 11:33:00 Allmänt / 2 Kommentarer
Jag bakar nästan allt bröd själv. Ibland köper jag färdigt, och knäckebröd naturligtvis. Men föredrar helt klart hembakat.
Detta brödet är lite av en favorit som jag gör då och då. Ett gammalt recept jag fick av en kompis i Åre, som jag gjort om lite :)
Vet att det är en himla massa ingredienser... men jag lovar att det är värt det sen! 
 
 
Två härliga bröd: 
6-7 dl dinkelmjöl, fullkorn
1,5 dl rågkross
1,5 dl vetekli
4 dl fiberhavregryn
1 dl bakepro 
2 dl krossade linfrön
3-4 tsk salt (jag gillar när det är lite mer salt i..)
1,5 dl valnötter
1,5 dl mandel
1 dl russin
1 dl aprikoser (eller mer...!)
4 tsk bikarbonat
2 ägg
3 dl rivna morötter
0,5 dl råsocker (frivilligt, jag tycker det blir trevligt..!)
ca 1 L filmjölk, yoghurt eller mjölk.
 
 
Hacka nötterna och blanda väl alla torra ingredienser i en stor skål. 
Vispa ihop ägg med valfri vätska (fil, yoghurt el mjölk) och tillsätt morötterna.
Blanda ihop alltihop och rör väl. Degen ska vara lös. Smörj en form och blanda lite vad du känner för (ex: havregryn, pumpakärnor, sesamfrön, solrosfrön) i formen. Fördela dem i de två formarna och pensla lite vatten ovanpå, strö över valfria frön. In i ugnen i den nedre delen i 175 grader i ca 1 tim och 15 min. Håll koll, har märkt skillnad på olika ugnar!
Hoppas ni gillar det!
 
När brödet väl svalnat, skär upp i skivor och frys in :) Jag tycker det är perfekt att ta upp efter hand. Så ligger det inte och bli torrt och eländigt i skafferiet :)
 
 

GENOMFRUSEN, men glad!

Datum: 2012-12-06 Tid: 22:54:00 Min dag / 3 Kommentarer
Luciastafetten, vilket annorlunda och roligt lopp!!
Mörkt, tyst, vinterklädda vägar, bitande kyla och en bana som var upplyst av maschaller längs hela sträckan... Stämningsfullt på något vis.

Vi var 5 stycken i varje lag (ingen kvartett som jag tidigare sa..!) och varje distans var 1600 m. Jag körde tredje sträckan.
För egen del, gick det väl ok. Hade dåligt grepp under fötterna, varken dobbar eller terrängskor.. Utan mina vanliga löparskor. Kunde gått illa på några ställen..
Men jag hade en snitthastighet på 5,15 km/min och en sluttid på 7,48. Ovant och svårt att springa på max när det är så kallt..!!

Vi befann oss i ett ridhus (!) som inte höll värmen precis! Och när jag väl hade växlat över gjorde jag mitt bästa för att bli varm igen.
Det var verkligen många trevliga personer i klubben, PAN. Dom bidrog med 6 stycken lag, så vi var ett stort gäng!
Pepparkakor, saffransbullar, frukt och varm saft höll oss sysselsatta fram till prisutdelningen.
Herrarna från PAN vann (för TREDJE året i rad!)- gratulerar!!

Ännu ett roligt lopp genomfört, nu är det definitivt sista för i år!
Trött som bara den, tackar jag för idag!!
Och imorgon är det fredaaaaaag!!
 
 

Laddar för Stafett!

Datum: 2012-12-06 Tid: 15:26:56 Allmänt / 0 Kommentarer
Godmorgon :)
 
Nu har hon vaknat till liv här hemma. Blir så glad när jag kan sova ordentligt efter ett nattpass. Känner mig faktiskt rätt utvilad också!
Har precis ätit och ska börja ladda inför Luciastafetten ikväll. Ska bara kvickna till i benen också, så lite kaffe på det. Är glad att det inte är så lång distans... 
Vädret är alldeles underbart i ute i alla fall, skymning på en klarblå himmel! I och för sig hinner det väl skymma när väl tävlingen börjar, men ändå :) Inget snökaos här än så länge, håller tummarna för att det håller i sig. Verkar ju HELT GALET på sina ställen..
 
Fick ett "peppande mms" av en kompis inför ikväll...Tackar!  Lite sanning finns det säkert i det där :)
Vi hörs sen hörrni! Hepp, hepp!
 
 
 
 

Julfika och vinterlöpning

Datum: 2012-12-06 Tid: 01:08:00 Min dag / 3 Kommentarer

 

 

Saffransskorpor och pepparkaksmuffins blev resultatet av mitt bakprojekt idag! Och det smakade bra med :) Det blev en långfika med min bästa Petra, satt länge och tjötade som vanligt.. Undra vad jag skulle gjort utan henne. Hon är underbar.

Blev en lugn dagför övrigt utan några måsten. Med tanke på jobbet senare, ville jag vila lite. Försökte hur länge som helst. Sen fick jag ett så enormt sug efter att knyta på mig löparskorna och springa ut i vintermörkret. Så det gjorde jag. I ett behagligt tempo (och ja, halt underlag...) med bra musik i öronen. Fick jättemycket energi av det. Undra om det var likvärdigt en powernap? Känns nästan så...!

Nu sitter jag här och vi har lite fika på jobbet med härliga kollegor. Jag snodde med lite glögg och resten av fikan så vi håller oss nog vakna utan problem :)

Hoppas ni sover gott där hemma!

 
Med mycket fika i magen, 12 timmars sömn och bra träningssug får man
ett riktigt bra löppass!

 

 

 

Vad hände??

Datum: 2012-12-05 Tid: 10:24:28 Allmänt / 2 Kommentarer
God morgon!
 
Är fortfarande chockad över gårdagen.. stack direkt från jobbet till gymmet för att hålla i min spinningklass. Gjorde ett försök att "cykla" vilket var en sjukt dålig ide, fick gå med cykeln för att undvika ett trauma... livsfarligt ju!
Höll mina dubbla pass, gick hem, handlade på vägen, lagade mat, åt, duschade, däckade i soffan, SOMNADE. Händer aldrig att jag somnar framför Tv:n. Hur länge då? 4 timmar!!! Helt galet. Behöver jag lite sömn tro? Vandrade upp och hoppade i säng... och somnade lika fort igen. Sådär, 12 timmars sömn. Trevligt! :)
 
Jobbar natt inatt, och ska snart förbereda lite bakning. Julfika med Petra i em :) 
Det är så fantastiskt fint här ute med all snö. Hade aldrig väntat mig detta i Kristianstad så här tidigt. Helt underbart. Måste ju ta med mig längdskidorna hit hemifrån, så jag kan åka lite framöver. 
 
Sätter på dagens andra kanna kaffe, så mysigt att lufsa runt här hemma med en kaffekopp i handen. 
Må gott vänner!
 
 

Johej dagen

Datum: 2012-12-03 Tid: 22:19:42 Min dag / 0 Kommentarer

God kväll allesammans!
Bra ös i den här dagen minst sagt.. Full fart på jobbet, lite ärenden efter sen lite träning på det.
På schemat stod det..styrka. Vi har ju redan snackat om det där, att gymmet är liiiite svårt att motivera sig till.. tycker jag. MEN har ju gladeligen kommit på att bodypump ändå är rätt så kul (nåja, inte "löpning-roligt" precis. Men godkänt). Så jag släpade iväg mig dit och presenterades även inför nya releasen. Den var bra faktiskt!
Kul med lite nytt!

Imorgon är det mitt sista "tisdags-pass" i spinning och core på höstschemat. Nästa vecka drar julschemat igång (alltså, hur snabbt går inte tiden. Snart jul för fasen!) och jag håller spinnigen på fredagar som sagt.

Och jo, en sak till. På torsdag ska jag tävla igen. Det är en stafett, för deras damlag. Så PAN Kristianstad, som är en löpar-/ orienteringsklubb ringde och frågade om jag kunde springa för dom. Jättekul! ;)
Distansen är visserligen 1,6 km. Men det kan bli rätt tufft, i och med att man ska maxa HELA sträckan..!
Jag kanske eventuellt ska börja träna med dom också :)

Ögonen går i kors nu, upp tidigt och jobba imorgon igen!
Sov gott alla kära!!

Resa bokad!!

Datum: 2012-12-02 Tid: 22:58:25 Allmänt / 3 Kommentarer
JAAA! Nu är resan hem bokad! 
Kan inte förstå att jag är på väg upp till fina Östersund snart. Blir hemma i nästan en vecka!! Blir till att "fira jul", umgås med familj och vänner, slappa, gosa med vovven, känna fjälluft, hänga i Åre  samt åka så mycket skidor som jag bara kan!! Underbart.
 
Alltså, Cats- vilken grym musikal!! Är fortfarande alldeles tagen. Tyckte att den var alldeles fantastisk. Man blir nog extra berörd när man känner en del av ensemblen. De är så begåvade och jag känner mig stolt över dem. Det värsta av allt är att jag själv skulle vara med.... men tackade nej i sista stund när jag kände att jag inte skulle få ihop det tidsmässigt med jobb och så.. Hade i så fall blivit min 5:e musikal på Kristianstad teater. Ren tortyr var det och sitta utanför och beskåda. Det ryckte sannolikt i min gamla danskropp :) Underbar koreografi. Grattis Ola, Åsa och Lena till en succé uppsättning, men framför allt till den enastående ensemblen. 
 
Adventsfika med vänner, Julpynt, scones och chaite till middag, tända ljus och Beck förgyllde min kväll efter det. 
 
Ny vecka väntar! 
 
 

Snart kommer jag!! :)
(foto: communityofsweden.com) 

Adventslöpning, SNÖ & musikal

Datum: 2012-12-02 Tid: 12:12:00 Min dag / 3 Kommentarer

Vilken perfekt överraskning på första advent. Nu har snön kommit hit till Skåne! Och ingen är gladare än jag för det. Hoppade ur sängen i morse (eller typ...tankemässigt i alla fall).

Startade lediga söndagen med långpass med Mårten. Vi möttes upp och sprang genom ett snötäckt (läs: oplogat, halt på sina ställen...mårten bjöd även på en liten vurpa..haha!) Kristianstad. Underlaget må inte vara det bästa, men det var så härligt!! Ljust och underbart. 12,5 km skrapade vi ihop, tack för det!

Sitter nyduschad med laxsoppa framför vinterstudion och mår alldeles förträffligt.
I eftermiddag ska jag och danstjejerna (att vi ens fått ihop två träffar på samma helg är helt sjukt..haha!) iväg på musikal och se "Cats" på Kristianstadsteater. Deras allra sista föreställnig.. ska bli så kul!

Önskar er en glad advent mina vänner!!!

 
 
 
 

....Suddenly you´re doing the impossible.

Datum: 2012-12-01 Tid: 23:08:00 Allmänt / 2 Kommentarer
 

 
RSS 2.0