Superbröd

Datum: 2012-12-07 Tid: 11:33:00 Allmänt / Lämna gärna en kommentar!
Jag bakar nästan allt bröd själv. Ibland köper jag färdigt, och knäckebröd naturligtvis. Men föredrar helt klart hembakat.
Detta brödet är lite av en favorit som jag gör då och då. Ett gammalt recept jag fick av en kompis i Åre, som jag gjort om lite :)
Vet att det är en himla massa ingredienser... men jag lovar att det är värt det sen! 
 
 
Två härliga bröd: 
6-7 dl dinkelmjöl, fullkorn
1,5 dl rågkross
1,5 dl vetekli
4 dl fiberhavregryn
1 dl bakepro 
2 dl krossade linfrön
3-4 tsk salt (jag gillar när det är lite mer salt i..)
1,5 dl valnötter
1,5 dl mandel
1 dl russin
1 dl aprikoser (eller mer...!)
4 tsk bikarbonat
2 ägg
3 dl rivna morötter
0,5 dl råsocker (frivilligt, jag tycker det blir trevligt..!)
ca 1 L filmjölk, yoghurt eller mjölk.
 
 
Hacka nötterna och blanda väl alla torra ingredienser i en stor skål. 
Vispa ihop ägg med valfri vätska (fil, yoghurt el mjölk) och tillsätt morötterna.
Blanda ihop alltihop och rör väl. Degen ska vara lös. Smörj en form och blanda lite vad du känner för (ex: havregryn, pumpakärnor, sesamfrön, solrosfrön) i formen. Fördela dem i de två formarna och pensla lite vatten ovanpå, strö över valfria frön. In i ugnen i den nedre delen i 175 grader i ca 1 tim och 15 min. Håll koll, har märkt skillnad på olika ugnar!
Hoppas ni gillar det!
 
När brödet väl svalnat, skär upp i skivor och frys in :) Jag tycker det är perfekt att ta upp efter hand. Så ligger det inte och bli torrt och eländigt i skafferiet :)
 
 
Kommentarer
Postat av: Saras Träningsblogg

Åh va duktig du är! Så gott med hemmabakat bröd!

Svar: Är ju inte så svårt... men tack! Det är det verkligen!! ha en fin lördag Sara!
None None

2012-12-07 @ 13:07:22
URL: http://monch.blogg.se
Postat av: Jenny

Helt underbart gott det där brödet verkar det som! Bakar också allt bröd själv! Här ska bakas i helgen!

Svar: Jag gillar det i alla fall supermycket! Om du har det mesta hemma så prova :) Mysigt och baka, lyxig frulle då!Trevlig helg!!
None None

2012-12-07 @ 13:09:10
URL: http://www.springsmera.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0